Galppombyte över hinder

Detta var nog det bästa ridpasset med Kitty hittills!
Jag började med att mjuka upp henne genom att ställa henne åt olika håll och bromsa på yttertyglen i alla gångarter. Sen ställde jag upp ett 50 cm hinder på mitten och red som en 8 över det. I början travade jag mot hindret väldigt samlat och bytte varv över hindret, och såg till att vi landade i galopp. Över hindret förde jag fram axeln och höften på den nya innersidan och hon landade i rätt galopp nästan varje gång!
I slutet galopperade jag mot hindret och bytte varv och galopp över hindret på samma sätt som i traven. Hela tiden väldigt samlad galopp men bra bjudning. Det var synd att ingen fotade för Kitty hade riktigt fin form hela tiden.

Eftersom att det gick så bra slutade jag när vi var på topp och ridpasset varade ca 30 min.
Kort men intensivt och lyckat!

FinaFina älskade Kitty!

Bilden är aldig förut publicerad, emn jag toror att det är dags. Bilden är tagen i mitten av maj och visar tydligt hur det var att rida Kitty innan vi hittade varandra, hittade rätt bett och rätt sadel.
Innan vi hittade det rätta bettet slängde kitty med huvudet, drog iväg utan anledning i vilken gångart som helst. Dessutom kickade hon ofta och galopperade på stället. Jag var obekväm i sadeln och dessutom rädd för att flyga av - därav sitsen och hälarna som siktar på marken.
Som vi har förändrats, VI jobbar tillsammans och jag klarar av Kittys små jävulskap, som att hon ibland ska kicka i galoppfattningar.
Vi har goda förutsättningar inför vår första lokala. Det finns bara en svaghet och det är min höjdrädsla.
Jag blir skräckslagen av att se hindrena framför oss som vi måste ta oss över...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0